Året 2018

Jag ska försöka att hålla mig till de mål jag satt upp och de planerade resor jag bokat in. Men jag e en sån sjuk rastlös själ som både tröttnar, vill ha mer och glömmer bort det jag redan bokat in mig på så i slutändan står jag där med alldeles för mycket på agendan:))


Men de planerade stora äventyren detta år är:

- Bergskedjan La Tramuntana på Mallorca i mars. Fett!!!

- Keb Classic (måste pussla med familjelogistiken bara)

- Kilimanjaro. Det absolut fetaste!!!!!

- MTB i ett europeiskt bergslandskap (kan inte säga mer just nu), sep/okt


Det här är då grunden för allt annat roligt som kommer runtomkring:) Eftersom jag har lite ångest över den tunna luften uppe på Kili så ska jag se till att vara sjukt stark och väl förberedd så att det inte ska hindra mig. 

Jag hatar att sätta löparmål, det absolut tråkigaste jag vet. Det slutar alltid med att jag skiter i det för att det förtar det roliga med att bara springa fritt, precis när man vill, i precis vilket tempo man vill och i vilken skog man vill. Att tvinga sig själv att springa ett visst tempo när kroppen säger något helt annat. Nej nej nej, gillar inte! Med det sagt betyder inte det att jag skippar intervallpass helt och hållet, jag tränar hårt ändå på mitt sätt. Och att springa ett pass i teknisk skog med en hund som drar och tvärnitar är ett extremt roligt och tufft fartlekspass. Så jag väljer alltid mina pass efter känsla. Jag väljer oxå träningsform efter känsla. Detta är mitt sätt att hålla motivationen uppe och mitt sätt att bygga en stark kropp både styrkemässigt och konditionsmässigt. Den mentala biten  kommer naturligt när allt är roligt och man känner att kroppen är med en i sin valda träningsform. Sen såklart är inte allt roligt,  jag kan självklart bestämma mig för att köra ett pass som jag egentligen inte vill men måste. Jag kan självklart tvinga mig själv att gå ut i snöstorm och iskyla trots att kroppen skriker grönt te och täcke. Men om jag alltid strävar efter att träning ska vara rolig, och jobbig träning är rolig träning, så kommer de icke motiverande passen ändå klaras av och känslan etterråt är ALLTID bra!

Ett annat sätt att hålla motivationen uppe på är att boka in roliga utmaningar och äventyr. Det får dig att vilja sticka ut och träna för du vet vad som väntar, belöningen! Som i mitt fall när jag står högst upp på toppen av Afrikas högsta berg och bara skrattar. Den känslan får mig att röra på mig på något sätt varje dag. 

Sista motivationspeppen är för mig att inte låsa in mig på en sport. Visst jag hajar att ska du prestera i löpning så ska du träna löpning. Men man får väl på något sätt inse att en halv-elitmotionär bara kommer springa sönder sig om denne bara kör löpträning. Så jag tror ändå att om du inte elitsatsar, ändå kan prestera i löpning om du oxå tränar andra sporter. Pulsträning funkar ju vad du än sysslar med. Sen att få upp snabbheten i löparbenen måste såklart tränas på, det är ju en viss teknik i det. Men generellt, Do what makes you happy!!!

En annan viktig sak som jag alltid har med mig är att jag ska bygga min grundstomme. Jag ska ha en stark grund som jag alltid bär med mig. På det sättet faller man inte så långt om det skulle komma en tid då man behöver träna mindre. Genom denna grundstommen kan man ändå ta sig igenom visa utmaningar. Som tex när jag var i Italien och sprang 12 mil på 4 dagar + 6 000 höjdmeter utan ett enda långpass eller backpass i bagaget på ett år. Där använde jag mig av min grundstomme, jag hade teknisk kunskap att springa i sådan terräng och jag hade 100% koll på min kropp när det gäller den mentala biten, den funktionella biten när det gäller styrka och rörlighet och sedan kosten under löpningen. Så lite pannben och vilja på det. Hade jag sagt att jag skulle springa 12 mil så ska jag oxå springa 12 mil. Någon sade under näst sista dan att vi skulle skippa en topp, jag höll på att gå i taket. Då får jag ju inte mina 12 mil:)) Klart vi tog den toppen oxå:))

I år, 2018 är jag så sjukt pepp på att bli starkare, rörligare och snabbare uppför. Jag är oxå aspepp på att få in min fot i multisporten. Tror att min unga ålder, hahaha fortfarande bjuder in till nya utmaningar som fem dagar i nån djungel i ett främmande land. Så jag ska fortsätta sträva mot mina drömmar. Och jag ska fortsätta träna så att jag kan förverkliga iaf 100 av mina 1000 drömmar:) Du som läser detta och är multisportare och sugen på att få en liten svans efter dig, hör av dig till mig:) Söker dig som kan lära mig allt du kan om multisport. Tror att jag har ett litet team med mig iaf, det är ju första steget. Eller ska jag hoppa in i ditt multisportteam? Jag är asbra på att underhålla och peppa när det är tungt. En sån tantalora behövs ju alltid. Resten är jag rätt kass på:))


Så 2018 ge mig det bästa nu, jag är redo!

Puss